tirsdag den 1. april 2014

Street art

Så kom vi i gang med projektet...

Før der kommer billeder, kan du/I få lov at læse om den proces vi har været i gennem (so far)..

Det er vist også på tide at læse lidt ;-)




Street Art projekt, BILL 13/14

1. fase - Overvejelser forud for det praktiske arbejde

Vigtigt, at alle får "ejerskab" - Min. 1 tegning med pr. mand

Væsentlig forskel på, om det er skitser med enkeltstående figurer, eller mere komplekse tegninger.

Størrelsesforhold, fordeling af komplekse og enkeltstående tegninger. Kronologisk rækkefølge (fødsel-->død) eller ej? Enighed om, at der ikke skal være lineær komposition.

Evt. tage de komplekse/større motiver og placere dem i siderne, for at "indramme" billedet? --> Synd at "indramme" -- Street Art skal være "misk-mask", som man som beskuer kan gå frem og tilbage og beskue hist og her.

Problematik i forhold til komplekse/enkeltstående skitser - Kommer de komplekse til at "overtage" frem for blot at "overlappe"?

Lærerrolle: Udvælge visse skitser, der skal forstørres op osv. Didaktisk problem i forhold til udvælgelse osv. Det er nødvendigt at udvælge, for at skabe flow og balance i billedet. Hvad med de elever, der sidder i "randområdet", som ikke har været særlige aktive? Måske MERE brainstorm. En ny omgang.  Når der skal være konsensus om noget, så er det vigtigt, at der er noget gennemgående. Der er måske en stil eller en måde, der skal følges.  

Som udgangspunkt bør skitserne placeres, så de ikke kommer til at "afslutte" en historie for tidligt i billedets "forløb".

Man kan eksperimentere med at lægge små doodles/tegninger ind i større tegninger osv.

Problematik i forhold til sammenhæng og overlap - Vi er mange forskellige personer, med forskellige tanker og streger. (ligesom børnene). Derfor kan det være problematisk at sammenligne med en kunstner, der har været sig selv med én tanke og én pen.

"Regnbue" gennem hele billedet - en måde at skabe sammenhæng på. "Den narrative, fantasifulde rejse, vi er på". Vi er midt i en fortælling...

Problematik: Vi har alle hver vores ideer i hovedet, og "hensigt" med vores detaljer - hvilket gør det svært, at blive enige om en grundlæggende metode/tema, der skal skabe sammenhæng.

Fint nok at bede om endnu en mindmap runde, hvor der evt. er sat større krav på. Men mister man så ikke bare noget af det personlige i skitserne?  I sådan et projekt her kan det blive nødvendigt at komme igennem en masse runder, der ligeledes inkluderer kompromiser - ind til man når frem til noget, alle kan gå med til.

 

Fase 2. Mere mindmap/rammesat skitsetegning

Er det stregen, der skal "samkøres" ? evt. rammesætte, om de skal være organiske/mindre detaljerede.

Forsøge at sætte skitserne på baggrundsformatet, og vurdere hvorvidt vi skal gå efter en lineær "fortælling" eller ej.

Skal der være diversitet i vores streg, detaljegrad osv? Vi skal finde ud af, hvad der rent faktisk fungerer for os, før vi laver "aftaler" om, hvordan vi rammesætter det videre arbejde.

 

Analyse af et af Jon Burgermans værker (hans "streg"):

- Organiske former (bløde, runde osv.)

- Figurer i figurer - Figurerne bliver virkelig brugt i figurerne. Fx en figurs øre er øje i en andens osv. (doodletanken)  Samhørighed - En streg kører videre i noget andet.

- Simple figurer (tegneserie billedsprog - Mængden af detaljer?)

- Burgerman har tilsyneladende taget udgangspunkt i det sted, han er.

- Der er gjort op med den ide om, at noget er vigtigere end noget andet (ingen centrale figurer)

 

Analyse af vores skitser

- Forskellige samhørigheder - Noget er sammensat, noget er enkeltstående (forskelligheder i deltaljegrader)

- Noget, der er meget "forestillende"/figurativt.

- Umiddelbart er det pt. en rodebunke!

- Runde, organiske former mod noget, der "stikker". Noget stikker ud - Gør det noget? Eller skal der være en "organisk samhørighed". Hvad kan den modsætning betyde for billedet udtryk? Hvis vi skal snakke om en FÆLLES STREG, så er det nødvendigt, at der er noget gennemgående - Fx enten med fokus på figurative skitser, og/eller organiske former.

- Vi skal også tænke ejerskab og helhed!

 

3. fase.  Overførsel og sammensætning af skitser på lærred.

Fremgangsmåde: Skitserne tegnes først, og dernæst "fyldtegnes".

Vi tegner først en skitse midt i billedet, som er buffet op i en stor størrelse. Skitserne overlapper hinanden på kryds og tværs, samtidig med at der er taget højde for variation i stregtykkelse- og form.

 

Opsamling/evaluering af projektets dag 1.

Fedt at man bare arbejder "løst" og lader tingene udvikle sig. Når man arbejder gennem æstetiske processer bør det ikke være logistik osv. Dog, når man arbejder "løst", opstår der pludselig de der tomme rum, hvor man er nødt til at udfylde dem med noget (tvunget). Der er en del tomme "huller" i billedet som det ser ud p.t.

Hvad kunne en evt. løsning på dette være? At starte ud med en stor skitse i midten. Derefter er det nemt at tilføje skitser, og dermed arbejde sig ud mod ydersiderne til begge sider, hvor man får dækken fladen, og dermed undgår de store tomme huller.

Fedt udtryksmæssigt, at nogle streger er mere markante end andre - på den måde er der noget, der er kraftigt og som træder frem, og noget som er mere "fint", og som træder lidt i baggrunden.

Baggrundens mørkhed? - Hvis nu der ikke skulle gøres mere ved billedet end de tuschskitser, vi har tegnet på i dag. Er meddelelsen så tydelig nok i forhold til konturen? (eller er det for mørkt - for svært at se)

Nogle skitser er blevet for små på billedet - Men det kan måske "fikses" i næste fase, hvor farven kommer på.

Samhørigheden - Der er opstået tomme rum - P.t. ligner det, at der er tre forskellige skitser på lærredet, i stedet for at det er én sammenhængende tegning. Strategi for at få det til at hænge sammen? Få tingene til at overlappe hinanden osv.

 

4. fase - Optegning og farvepåsætning.

Næste fase er, at billedet skal tilføjes farve. Vi arbejder med begrænset palette: blød orange, pink, hvid, sort til at male kontur op.
 
 

 


Enjoy :-)
 
See you!
 
/C

Ingen kommentarer:

Send en kommentar