Før der kommer billeder, kan du/I få lov at læse om den proces vi har været i gennem (so far)..
Det er vist også på tide at læse lidt ;-)
Street Art
projekt, BILL 13/14
1. fase -
Overvejelser forud for det praktiske arbejde
Vigtigt, at alle får
"ejerskab" - Min. 1 tegning med pr. mand
Væsentlig forskel på, om det er
skitser med enkeltstående figurer, eller mere komplekse tegninger.
Størrelsesforhold, fordeling af
komplekse og enkeltstående tegninger. Kronologisk rækkefølge (fødsel-->død)
eller ej? Enighed om, at der ikke skal være lineær komposition.
Evt. tage de komplekse/større
motiver og placere dem i siderne, for at "indramme" billedet? -->
Synd at "indramme" -- Street Art skal være "misk-mask", som
man som beskuer kan gå frem og tilbage og beskue hist og her.
Problematik i forhold til
komplekse/enkeltstående skitser - Kommer de komplekse til at
"overtage" frem for blot at "overlappe"?
Lærerrolle: Udvælge visse skitser,
der skal forstørres op osv. Didaktisk problem i forhold til udvælgelse osv. Det
er nødvendigt at udvælge, for at skabe flow og balance i billedet. Hvad med de
elever, der sidder i "randområdet", som ikke har været særlige
aktive? Måske MERE brainstorm. En ny omgang.
Når der skal være konsensus om noget, så er det vigtigt, at der er noget
gennemgående. Der er måske en stil eller en måde, der skal følges.
Som udgangspunkt bør skitserne
placeres, så de ikke kommer til at "afslutte" en historie for tidligt
i billedets "forløb".
Man kan eksperimentere med at lægge
små doodles/tegninger ind i større tegninger osv.
Problematik i forhold til
sammenhæng og overlap - Vi er mange forskellige personer, med forskellige tanker
og streger. (ligesom børnene). Derfor kan det være problematisk at sammenligne
med en kunstner, der har været sig selv med én tanke og én pen.
"Regnbue" gennem hele
billedet - en måde at skabe sammenhæng på. "Den narrative, fantasifulde
rejse, vi er på". Vi er midt i en fortælling...
Problematik: Vi har alle hver vores
ideer i hovedet, og "hensigt" med vores detaljer - hvilket gør det
svært, at blive enige om en grundlæggende metode/tema, der skal skabe
sammenhæng.
Fint nok at bede om endnu en
mindmap runde, hvor der evt. er sat større krav på. Men mister man så ikke bare
noget af det personlige i skitserne? I
sådan et projekt her kan det blive nødvendigt at komme igennem en masse runder,
der ligeledes inkluderer kompromiser - ind til man når frem til noget, alle kan
gå med til.
Fase 2. Mere mindmap/rammesat skitsetegning
Er det stregen, der skal
"samkøres" ? evt. rammesætte, om de skal være organiske/mindre
detaljerede.
Forsøge at sætte skitserne på
baggrundsformatet, og vurdere hvorvidt vi skal gå efter en lineær
"fortælling" eller ej.
Skal der være diversitet i vores
streg, detaljegrad osv? Vi skal finde ud af, hvad der rent faktisk fungerer for
os, før vi laver "aftaler" om, hvordan vi rammesætter det videre
arbejde.
Analyse af et af Jon Burgermans værker (hans "streg"):
- Organiske former (bløde, runde osv.)
- Figurer i figurer - Figurerne bliver virkelig brugt i figurerne. Fx en
figurs øre er øje i en andens osv. (doodletanken) Samhørighed - En streg kører videre i noget
andet.
- Simple figurer (tegneserie
billedsprog - Mængden af detaljer?)
- Burgerman har tilsyneladende
taget udgangspunkt i det sted, han er.
- Der er gjort op med den ide om,
at noget er vigtigere end noget andet (ingen centrale figurer)
Analyse af vores skitser
- Forskellige samhørigheder - Noget
er sammensat, noget er enkeltstående (forskelligheder i deltaljegrader)
- Noget, der er meget
"forestillende"/figurativt.
- Umiddelbart er det pt. en
rodebunke!
- Runde, organiske former mod
noget, der "stikker". Noget stikker ud - Gør det noget? Eller skal
der være en "organisk samhørighed". Hvad kan den modsætning betyde
for billedet udtryk? Hvis vi skal snakke om en FÆLLES STREG, så er det
nødvendigt, at der er noget gennemgående - Fx enten med fokus på figurative skitser,
og/eller organiske former.
- Vi skal også tænke ejerskab og
helhed!
3. fase. Overførsel og sammensætning af skitser på
lærred.
Fremgangsmåde: Skitserne tegnes først, og dernæst
"fyldtegnes".
Vi tegner først en skitse midt i billedet, som er buffet op
i en stor størrelse. Skitserne overlapper hinanden på kryds og tværs, samtidig
med at der er taget højde for variation i stregtykkelse- og form.
Opsamling/evaluering
af projektets dag 1.
Fedt at man bare arbejder "løst" og lader tingene
udvikle sig. Når man arbejder gennem æstetiske processer bør det ikke være
logistik osv. Dog, når man arbejder "løst", opstår der pludselig de
der tomme rum, hvor man er nødt til at udfylde dem med noget (tvunget). Der er
en del tomme "huller" i billedet som det ser ud p.t.
Hvad kunne en evt. løsning på dette være? At starte ud med
en stor skitse i midten. Derefter er det nemt at tilføje skitser, og dermed
arbejde sig ud mod ydersiderne til begge sider, hvor man får dækken fladen, og
dermed undgår de store tomme huller.
Fedt udtryksmæssigt, at nogle streger er mere markante end
andre - på den måde er der noget, der er kraftigt og som træder frem, og noget
som er mere "fint", og som træder lidt i baggrunden.
Baggrundens mørkhed? - Hvis nu der ikke skulle gøres mere
ved billedet end de tuschskitser, vi har tegnet på i dag. Er meddelelsen så
tydelig nok i forhold til konturen? (eller er det for mørkt - for svært at se)
Nogle skitser er blevet for små på billedet - Men det kan
måske "fikses" i næste fase, hvor farven kommer på.
Samhørigheden - Der er opstået tomme rum - P.t. ligner det,
at der er tre forskellige skitser på lærredet, i stedet for at det er én
sammenhængende tegning. Strategi for at få det til at hænge sammen? Få tingene
til at overlappe hinanden osv.
4. fase - Optegning
og farvepåsætning.
Næste fase er, at billedet skal tilføjes farve. Vi arbejder
med begrænset palette: blød orange, pink, hvid, sort til at male kontur op.
Enjoy :-)
See you!
/C
Ingen kommentarer:
Send en kommentar